تصوف و عرفان

دیده ای خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس

تصوف و عرفان

دیده ای خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس

اخلاق در قلمرو تفکر

مصطفی ملکیان: با توجه به آنچه که در حوزه فرهنگی کشور ما و علاوه بر آن در حوزه مباحثات سیاسی و اجتماعی کشور ما می‌گذرد، خوب است که بحثی در مورد اخلاق و عالم تفکر داشته باشیم. بحثی درباره مداخله ای که اخلاق در قلمرو تفکر می‌تواند و باید داشته باشد. مداخله اخلاق در قلمرو تفکر، وقتی اثر خود را ظاهر می‌کند که نزاع در عالم تفکر پیش آید. هم چنین وقتی که متفکری بطور یگانه و تنها قصد می‌کند که در میان آرا و نظرات فراوانی که با آنها مواجه می‌شود، اتخاذ موضع بکند. بعضی را بپذیرد و بعضی دیگر را کنار بگذارد.


مقدمتا باید عرض کنم که اخلاق به مجموعه گزاره هایی گفته می‌شود که هم در ناحیه محمولشان خصیصه ای داشته باشند و هم در ناحیه موضوعشان. یک گزاره اخلاقی از هر گزاره دیگر غیر اخلاقی جدا می‌شود، به سبب خصیصه هایی که در ناحیه موضوع و در ناحیه محمول خود دارد. ویژگی گزاره های اخلاقی این است که در ناحیه محمولشان با یکی از این - تقریبا - ده مفهوم سر و کار دارد.یعنی اگر گزاره ای داشته باشیم که محمولش یکی از این ده مفهوم باشد، به شرط اینکه موضوعش هم به گونه ای باشد که بعدا خواهم گفت، این گزاره، یک گزاره اخلاقی است.

 

ادامه مطلب ...

دین شناسی

به نام خدا

با عرض تبریک سال 92. روزهای آغاز سال 92 با مطالعه کتاب «رساله دین شناخت» مدلی در تحلیل ایمان ابراهیمی از آقای احمد (آرش) نراقی سپری شد. کتاب بسیار جالبی بود و دسته بندی خوبی از مطالب داشت. کتاب پس از مقدمه در چهار فصل 1. ایمان چیست؟ 2. وحی و تجربه دینی 3. نظام اعتقادات دینی 4. عمل یا سلوک دینی و یک موخره تنظیم شده است. احاطه نویسنده به مطالب فلسفی و عرفانی و ذهن خلاقش توانسته به خوبی موضوعات دینی و فلسفی- عرفانی را در این کتاب جمع بندی کند. کتاب در سال 1378 و توسط انتشارات طرح نو عرضه شده است. 

برگزیده های کتاب:

عارفان به نوعی در تجربه وحیانی نبی مشارکت می جویند و دین را از سرچشمه های اصیل آن به دست می آورند.

فرآیند نقد مهمترین عامل استمرار پویایی و بالندگی در یک سنت است. نقد سنت، بسط سنت است و سنتی که نقد را بربتابد امکان تداوم حیات خویش را بسیار افزوده است.


  

ادامه مطلب ...