تصوف و عرفان

دیده ای خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس

تصوف و عرفان

دیده ای خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس

حدیث قرب فرائض

قال الله عزوجل ما یتقرب الى عبدى بشى احب الى مما افترضته علیه ، و ما زال یتقرب الى عبدى بالفرائض حتى اذا ما احبه و اذا احببته کان سمعى الذى اسمع به ، و بصرى الذى ابصر به ، ویدى التى ابطش بها.

از این قرب فریضه است که امیرالمومنین علیه السلام فرمود: (انا عین الله و انا یدالله و انا لسان الله و انا جنب الله و انا باب الله )

و تفاوت بین دو قرب بمقدار تفاوت بین نوافل و فرائض است ، بلکه اگر خواستى بگو تفاوت بین آن دو به قدر تفاوت بین عبد و رب است ، زیرا در قرب نوافل حق تنزل مى کند و چشم و گوش عبد مى شود که شنونده و بیننده عبد است ولى در قرب فرائض عبد ترفع مى یابد و صعود و عروج پیدا مى کند و بالا مى رود و چشم و گوش حق مى شود که گوینده و شنونده بیننده حق است . لذا فرق بین دو قرب فرق بین تنزل و ترفع و نزول و صعود است چه اینکه فرق آنها فرق بین قرب و بعد است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد