تصوف و عرفان

دیده ای خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس

تصوف و عرفان

دیده ای خواهم که باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس

دین شناسی

به نام خدا

با عرض تبریک سال 92. روزهای آغاز سال 92 با مطالعه کتاب «رساله دین شناخت» مدلی در تحلیل ایمان ابراهیمی از آقای احمد (آرش) نراقی سپری شد. کتاب بسیار جالبی بود و دسته بندی خوبی از مطالب داشت. کتاب پس از مقدمه در چهار فصل 1. ایمان چیست؟ 2. وحی و تجربه دینی 3. نظام اعتقادات دینی 4. عمل یا سلوک دینی و یک موخره تنظیم شده است. احاطه نویسنده به مطالب فلسفی و عرفانی و ذهن خلاقش توانسته به خوبی موضوعات دینی و فلسفی- عرفانی را در این کتاب جمع بندی کند. کتاب در سال 1378 و توسط انتشارات طرح نو عرضه شده است. 

برگزیده های کتاب:

عارفان به نوعی در تجربه وحیانی نبی مشارکت می جویند و دین را از سرچشمه های اصیل آن به دست می آورند.

فرآیند نقد مهمترین عامل استمرار پویایی و بالندگی در یک سنت است. نقد سنت، بسط سنت است و سنتی که نقد را بربتابد امکان تداوم حیات خویش را بسیار افزوده است.


  

می توان فرض کرد که از نظر خداوند نیل به غایت اصلی دین (یعنی درک تجربه دینی) اهمیت اولی و ذاتی دارد و خداوند برای آنکه به انسانها نحوه تقرب به آن ساحت را بیاموزد امت خاصی را برگزیده است و برمبنای نحوه زیست بالفعل آن امت و احکام جاری در میان آنها و سطح دانش و امکانات عملی آن عصر، نظامی از احکام فقهی و اخلاقی مناسب برای نیل به آن اهداف سامان داده و به آنها عرضه داشته است. به این ترتیب نظام تشریع شده از جانب خداوند نیز در عین تعین خارجیش مقید به قید «در شرایط معین» است و لذا با تغییر آن شرایط چه بسا شکل آن احکام نیز دستخوش تحول شود و ناکارآمد گردد. اما در اینجا بلاموضوع شدن آن نظام اعتقادات به معنای نفی امکان نیل به هدف و غایت مطلوب نیست. در واقع پس از این دینداران می کوشند بر مبنای آن الگوی آرمانی که خداوند در یک امت خاص عرضه داشته است نظام اعتقادات مناسبی را فراهم آورند تا به ساحت تجربه های دینی راه یابند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد